The purpose of the African Women in Cinema Blog is to provide a space to discuss diverse topics relating to African women in cinema--filmmakers, actors, producers, and all film professionals. The blog is a public forum of the Centre for the Study and Research of African Women in Cinema.

Le Blog sur les femmes africaines dans le cinéma est un espace pour l'échange d'informations concernant les réalisatrices, comédiennes, productrices, critiques et toutes professionnelles dans ce domaine. Ceci sert de forum public du Centre pour l'étude et la recherche des femmes africaines dans le cinémas.

15 January 2015

FESPACO 2015 Official Selection | Sélection officielle


FESPACO 2015 Official Selection | Sélection officielle

24e edition
Cinema africain : production et diffusion à l’ère du numérique

24th Edition
African Cinema: Production and Distribution in the Digital Era




COMPETITION

FEATURE | LONG METRAGE

Avant le printemps (“Before Spring”) by/d'Ahmed Attef (Egypte)

C'est eux les chiens | They are the Dogs by/d'Hicham Lasri (Morocco/Maroc)

Cellule 512 (“Cell 512”) by/de Missa Hebié (Burkina Faso)


Entre le marteau et l'enclume (“Between the Hammer and the Anvil”) by/d'Amog Lemra (RC)

Esclave et courtisane (“Slave and Courtesan”) by/de Christian Lara (Guadeloupe)

Lalla Fadhma N'Soumer by/de Belkacem Hadjadj (Algérie/Algeria)

Fièvres (“Fevers”) by/de Hicham Ayouch (Morocco/Maroc)

Four Corners (“Quatre coins”) by/de Ian Gabriel (South Africa)

Haïti Bride by/de Robert Yao Ramesar (Trinidad-Tobago)

J'ai 50 ans (“I am 50 years old”) by/de Djamel Azizi (Algérie/Algeria)

L'œil du cyclone (“Eye of the storm”) by/de Salif Traoré (Burkina Faso)

Morbayassa by/de Cheik Camara (Guinée)

O Espinho da Rosa by/de Filipe Henriques (Guinée Bissau)



Rapt à Bamako by/de Cheick Oumar Sissoko (Mali)

Render to Cesar by/de Desmonde Ovbiagele Onyekachi Ejim (Nigeria)

Run by/de Philippe Lacôte (Côte d'Ivoire)

Timbuktu by/d’Abderrahmane Sissako (Mauritania)


SHORT | COURT-MÉTRAGE

A cœur ouvert (“With an open heart”) by/d’Ayekoro Kossou (Bénin)


Ashley by/d’Ibrahim Ibra Kwizeka (Burundi)

Chambre noire (“Darkroom”) by/d’Oumar Niguizié Sinenta (Mali)

Cinq boîtes de lait (“Five boxes of milk”) by/de Siam Marley (Côte d'Ivoire)

Coming Home (“Le retour”) by/de Marinda Stein (Namibia)

Damaru by/d’Agbor Obed Agbor (Cameroon/Cameroun)

De l'eau et du sang  (“Of water and blood”) by/d’Abdelilah Eljaouhary (Mauritania)

Derniers recours (“Last ditch”) by/de Mahi Bena (Algeria/Algérie)

Jìn'naariyâ! | L'alliance | The Golden Ring by/de Rahmatou Keïta (Niger)

Kamelo by/de Jean-Claude Bourjolly (Haiti)

Kwaku Ananse by/d’Akosua Adoma Owusu (Ghana)

La Boucle (“The loop”) by/de Didier Cheneau (Réunion)

La dot (“The dowry”) by/de Tahirou Tasséré Ouédraogo (Burkina Faso)

Les avalés du Grand Bleu by/de Maxime Kossivi Tchincoun (Togo)

Madama Esther by/de Luck Razanajaona (Madagascar)

Malika et la sorcière (“Malika and the sorceress”) by/de Boureima Nabaloum (Burkina Faso)

Moane Mory by/de Pacôme Amédée Nkoulou Allogo (Gabon)

Muruna by/de Moly Kane (Senegal)


Twaaga by/de Cédric Ido (Burkina Faso)



DOCUMENTARY | DOCUMENTAIRE


Ady Gasy by/de Nantenaina Lova (Madagascar)

Asni:  Courage, passion and glamor in Ethiopia by/de Samuel Rachel (Ethiopia/Éthiopie)

Beats of the Antonov by/de Hajooj Kuka (South Africa/Afrique du Sud)

Devoir de mémoire (“Duty of memory”) by/de Mamadou Cissé (Mali)


Esklavaj Reparasyon by/de Jean-Luc Sylvain et Michel Miheaye (Togo)

Intore, entre la danse et l'art de la guerre (“Intore, between dance and the art of war”) by/de Aristide Muco et Aristide Katihabwa (Burundi)

Koukan Kourcia, les médiatrices (“Koukan Kourcia, the women mediators”) by/de Sani Magori (Niger)

La sirène de Faso Fani | The Siren of Faso Fani by/de Michel K. Zongo (Burkina Faso)


Le chant des tortues | The Turtle’s Song by/de Jawad Rhalib (Maroc/Morocco)

Mantuila, un fou de la guitare (“Mantuila, passionate about the guitar”) by/de Michée Sunzu Tshimanga (RDC)

Miners Shot Down (“Mineurs abattus) by/de Desai Rehad (South Africa/Afrique du Sud)
Momsarew by/d’Alassane Diagne (Senegal)

Paths To Freedom (“Les Chemins de la Liberté”) by/de Richard Pakleppa (Namibia)

Sur les chemins de la Rumba (“On the roads to the Rumba”) by/de David-Pierre Fila (Cameroun/Cameroon)

Sur un air de révolte ("To the tune of rebellion") by/de Franck Salin (Guadeloupe)

Tango Negro, les racines africaines du tango | Tango Negro, the African Roots of Tango by/de Dom Pedro (Angola)

Victorieux ou morts mais jamais prisonniers | Victorious or Dead, but never Prisoner by/de Mario L. Delatour (Haiti)


TV SERIES

Eh les hommes ! Eh les femmes !  (“Hey men! Hey women!”) by/de Apolline Woye Traore (Burkina Faso)

Chroniques africaines (“African diaries”) by/de Marie-Christine Amon (Côte d'Ivoire)

Coeurs errants (“Wandering hearts”) by/de Sorel Agbodemakou (Bénin)

Courses pour la vie by/de Francis Zossou et Tiburce Bocovo (Bénin)

Dougouba Sigui by/de Boubacar Sidibe (Mali)

Du jour au lendemain (“Overnight”) by/d’Adama Roamba (Burkina Faso)

La belle-mère (“The Mother-in-law”) by/d’Ebenezer Kepombia (Cameroon/Cameroun)

Lex Nostra by/de Gérard Désiré Nguele Amougou (Cameroon/Cameroun)

Tôt ou tard (“Sooner or later”) by/de S. Bernard Yameogo (Burkina Faso)


FILM SCHOOLS | ECOLES DE CINÉMA

Bebi Solo (ESEC, Togo)

La Merveilleuse et mystérieuse croix d'agadez (“The magnificent and mysterious Agadez Cross”) by/d’Amadou Dénis Roufay (IFTIC, Niger)

Délestage électrique by/de Karim Koné (Brico Films Formation, Mali)

Dinan by/de Senami Kpetehogbe (Isma, Bénin)

Elise by/de Saho Zoh (ISMA, Bénin)

Et si Dieu avait tort (“And if God were wrong”) by/de Palyikem Kpatchaa (Esec, Togo)


Kadi (Lanterne | Lantern) by/de Lawrence Agbetsise (Nafti, Ghana)

Kanko l'Ixelloise by/de Boubacar Sangaré (ISIS, Burkina Faso)



Sagar by/de Pape Abdoulaye Seck (ESAV, Maroc/Morocco)

Stigmate d'une prêtresse (“Stigma of a priestess”) by/de Prince Kong A. Maneng (ISMA, Bénin)

Le voyageur (“The traveler”) by/de Peter Sedufia (NAFTI, Ghana)

Wakman by/de Sékou Oumar Sidibé (ISIS, Burkina Faso)

Lien | Link

Fespaco en femmes | Women's Fespaco 2013



No comments:

Post a Comment

Relevant comments are welcome - Les discussions constructives sont les bienvenues