The purpose of the African Women in Cinema Blog is to provide a space to discuss diverse topics relating to African women in cinema--filmmakers, actors, producers, and all film professionals. The blog is a public forum of the Centre for the Study and Research of African Women in Cinema.

Le Blog sur les femmes africaines dans le cinéma est un espace pour l'échange d'informations concernant les réalisatrices, comédiennes, productrices, critiques et toutes professionnelles dans ce domaine. Ceci sert de forum public du Centre pour l'étude et la recherche des femmes africaines dans le cinémas.

ABOUT THE BLOGGER

My photo
Director/Directrice, Centre for the Study and Research of African Women in Cinema | Centre pour l'étude et la recherche des femmes africaines dans le cinéma

Translate

Search This Blog

18 October 2021

Maia Lekow: The Letter (La Lettre) - FESPACO 2021

FESPACO 2021
Feature documentary in competition
Maia Lekow
The Letter (La Lettre)
Kenya
81min - Documentary - 2019

Source: jcctunisie.org

Synopsis
Along the coast of Kenya, a frenzied mix of consumerism and Christianity is turning hundreds of families against their elders, branding them as witches as a means to steal their land. Ninety-two-year-old Margaret Kamango stands accused by her sons, while her strong-willed daughters try to protect her. This dangerous dispute is seen through the eyes of Margaret’s grandson, Karisa, who returns home from the city to investigate and is ultimately forced to choose which side he is on.

Sur la côte kenyane, un mélange frénétique de consumérisme et de christianisme retourne des centaines de familles contre leurs aînés, les présentant comme des sorcières pour leur voler leurs terres. Nyanya, 93 ans, est accusée par ses beaux-fils, tandis que ses filles de bonne volonté tentent de la protéger. Ce conflit dangereux est vu à travers les yeux de son petit-fils Karisa, qui rentre de la ville pour savoir ce qui se passe, et qui est forcé de choisir son camp.

Bio
Maia Lekow is a Kenyan musician and filmmaker. Her first film, The Letter, premiered at IDFA 2019 and was supported by IDFA Bertha Fund, Docubox, Hot Docs Blue Ice, Sundance DFP and Chicken & Egg Pictures. Maia was appointed UNHCR Goodwill Ambassador in 2013 and received an African Movie Academy Award for her song "UkoWapi" in 2009. Currently on international stages with her band, Maia & The Big Sky, Maia has also composed music hauntingly beautiful original for The Letter.
Maia Lekow est une musicienne et cinéaste kenyane. Son premier film, The Letter, est présenté pour la première fois à l'IDFA 2019 et a été soutenu par le IDFA Bertha Fund, Docubox, Hot Docs Blue Ice, Sundance DFP et Chicken& Egg Pictures. Maia a été nommée ambassadrice de bonne volonté du HCR en 2013 et a reçu un African Movie Academy Award pour sa chanson "UkoWapi" en 2009. Actuellement sur les scènes internationales avec son groupe, Maia & The Big Sky, Maia a également composé une musique originale d'une beauté envoûtante pour The Letter.

Note d'intention | Note of Intention
Husband and wife, working as co-directors, with Chris [King] on camera and Maia on sound, makes The Letter a deeply personal journey for both of them. Maia was born and raised in Nairobi, and had little connection to her father's homeland, where our film is set. Chris, originally from Australia but living in Kenya for over 12 years, found great comfort in the making of this film. Maia's approach to writing an original score for the film came from a desire to articulate the emotional complexity of the grandmothers' situation.

Mari et femme, travaillant en tant que co-réalisateurs, avec Chris [King] à la caméra et Maia au son, ce qui a fait de The Letter un voyage profondément personnel pour tous les deux. Maia est née et a grandi à Nairobi, et avait peu de liens avec la patrie de son père, où se déroule notre film. Chris, originaire d'Australie, mais vivant au Kenya depuis plus de 12 ans, a trouvé un grand réconfort dans la réalisation de ce film. L'approche de Maia dans l'écriture d'une partition originale pour le film, est venue d'une envie d'articuler la complexité émotionnelle de la situation des grands-mères.
 

No comments:

Post a Comment

Relevant comments are welcome - Les discussions constructives sont les bienvenues

Blog Archive