The purpose of the African Women in Cinema Blog is to provide a space to discuss diverse topics relating to African women in cinema--filmmakers, actors, producers, and all film professionals. The blog is a public forum of the Centre for the Study and Research of African Women in Cinema.

Le Blog sur les femmes africaines dans le cinéma est un espace pour l'échange d'informations concernant les réalisatrices, comédiennes, productrices, critiques et toutes professionnelles dans ce domaine. Ceci sert de forum public du Centre pour l'étude et la recherche des femmes africaines dans le cinémas.

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29 March 2016

African Diasporas. Métis (Mixed-race), 2016 : by/de Maëlle Cherpion, Charlotte Manguette et Mélissa Quinet

Montage of Screen Shots from Métis
Métis (Mixed-race) : by/de Maëlle Cherpion, Charlotte Manguette et Mélissa Quinet

Source : https://vimeo.com/68284269  (IN FRENCH | EN FRANÇAIS). Translation from French by Beti Ellerson

[English]
1940. Congo is still under Belgian rule. Although prohibited and taboo, interracial unions are very common. Many babies are born of these relationships; and do not belong to any community, they are called "mulatto children." The majority of them will never be recognised by their father. They will be taken from their mothers by government authorities to be placed in an orphanage run by nuns.

Elodie and her best friend, Gerty, for a long time in search of their identity, are among those who have lived this journey.

As part of their Master’s research in socio-cultural work and life-long learning at IHECS (Brussels), Maëlle Cherpion, Charlotte Manguette, and Melissa Quinet who is the granddaughter of Elodie, produced this short film recounting the life stories of these two women.

Objective: To ask the right questions on the selection of facts in historical studies as well as the use of evidence as a basis for its transmission.

The visual thesis project attracted the attention of the Belgian RTBF Television Channel for broadcasting on the Trois.

[Français]
1940. Le Congo est encore sous tutelle belge. Les unions interraciales, bien qu’interdites et taboues, sont très fréquentes. De nombreux bébés naissent de ces relations et, n’appartenant à aucune communauté, sont appelés «enfants mulâtres». La majorité d’entre eux ne seront jamais reconnus par leur père. Ils seront enlevés à leurs mères par des agents d’état pour être placés dans un orphelinat tenu par des religieux.

Longtemps en quête de leur identité, Élodie et sa meilleure amie, Gerty, font partie des personnes qui ont vécu ce parcours.

Dans le cadre de leur mémoire de fin d'études Master en Animation socioculturelle et Éducation permanente à l'IHECS (Bruxelles) , Maëlle Cherpion, Charlotte Manguette et Mélissa Quinet qui est la petite fille d’Élodie, ont réalisé ce court-métrage relatant les récits de vie respectifs de ces deux femmes.

Objectif: susciter le questionnement sur la sélection des faits dans l’Histoire telle qu’elle est enseignée ainsi que sur l’utilisation de témoignages comme base à la transmission de celle-ci.

Ce mémoire médiatique a retenu l’attention de la chaîne de télévision belge RTBF pour une diffusion sur la Trois.

Métis from IHECS on Vimeo.

LINK | LIEN

Débat : La Maison de la Participation - Anderlecht (In French | En Français) http://ernadernicourt.com/2016/03/02/metis/

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