FIFF Festival International de Films de Fribourg 2016: Being a female filmmaker in Africa | Être réalisatrice en Afrique
30th Edition dedicated to women | 30e edition consacrée aux femmes
FIFF : http://fiff.ch/
ENGLISH [Français ci-après]
Terra Incognita: Being a female filmmaker in Africa
Gender equality! (Claire Diao)
Being a woman filmmaker in Africa means two things.
One: you make films in countries where art does not receive much funding, where it has little infrastructure, does not make money and is therefore generally dependent on financing from Western countries.
Two: being a woman in societies that are for the most part patriarchal, you are in a professional environment that is dominated by men and in an atmosphere that is often misogynist.
Because a woman who succeeds is not where she belongs, she is disruptive. She has to be «somebody's daughter», «somebody's wife», or «somebody's girlfriend»...
Through a retrospective of films spanning the African continent from north to south, from the 1970s to the present decade, in Arabic, French, English, Portuguese or in local languages, the Fribourg International Film Festival highlights the work of African women filmmakers, which is well worth seeing. And worth supporting.
Nouveau territoire: Être réalisatrice en Afrique
Parité! (Claire Diao)
Etre réalisatrice en Afrique signifie deux choses.
Un: réaliser dans des pays où l'Art est peu financé, peu structuré, peu rentable et donc généralement dépendant des financements de l'Occident.
Deux: être femme dans des sociétés majoritairement patriarcales, un milieu professionnel dominé par les hommes et une ambiance souvent misogyne.
Car une femme qui réussit n'est pas à sa place, elle dérange. Elle est forcément la «fille de», la «femme de», voire la «petite de»…
Par une rétrospective de films réalisés du Nord au Sud de l'Afrique, des années 1970 aux années 2010, en arabe, en français, en anglais, en portugais ou en langues locales, le Festival International de Films de Fribourg met en lumière le travail de réalisatrices africaines à découvrir absolument. Et à encourager.
FILMS
Alda et Maria, Pocas Pascoal*, Portugal, 2011, 94’, Fiction
Congo, un médecin pour sauver les femmes, Angèle Diabang*, Senegal, France, 2014, 52’, Doc
Cuba, une odyssée africaine, Jihan El-Tahri, France, Egypt, 2007, 118’, Doc
Le Challat de Tunis, Kaouther Ben Hania, Tunisia, France, 2014, 90’, Docufiction
Les Sénégalaises et la Sénégauloise, Alice Diop, Senegal, France, 2007, 56’, Doc
Les Silences du palais, Moufida Tlatli, Tunisia, France, 1994, 128’, Fiction
Même pas mal, Nadia El Fani*, Tunisia, France, 2012, 66’, Doc
Mere-Bi, mother, Ousmane William Mbaye, Senegal, 2009, 55’, Doc
Mon Beau Sourire, Angèle Diabang*, Senegal, 2005, 5’, Doc
Mwansa the Great, Rungano Nyoni, Zambia, UK, USA, 2011, 23’, Fiction
On ne mourra pas, Amal Kateb, France, 2010, 21’, Fiction
Pumzi, Wanuri Kahiu, South Africa, Kenya, 2009 21’, Fiction
Sambizanga, Sarah Maldoror, Angola, France, 1972, 102’, Fiction
Something Necessary, Judy Kibinge, Kenya, Germany, 2013, 85’, Fiction
Sur la Planche, Leïla Kilani, Morocco, France, Germany, 2011 110’, Fiction
The Revolution Won’t Be Televised, Rama Thiaw* Senegal, 2016, 110’, Doc
Un Transport en commun , Dyana Gaye, Senegal, France, 2009, 48’, Fiction
Une Affaire de nègres, Osvalde Lewat, Cameroon, France, 2008, 90’, Doc
Une Fenêtre ouverte, Khady Sylla, Senegal, France, 2005, 52’, Doc
Yema, Djamila Sahraoui, Algeria, UAE, France, 2012 91’, FictioN
LINK | LIEN
Claire & Angèle, Nadia, Pocas, Rama, in/en conversation: To be a woman filmmaker in Africa | Être réalisatrice en Afrique
LINK | LIEN
Claire & Angèle, Nadia, Pocas, Rama, in/en conversation: To be a woman filmmaker in Africa | Être réalisatrice en Afrique
No comments:
Post a Comment
Relevant comments are welcome - Les discussions constructives sont les bienvenues