In order to better deconstruct the stereotypes associated with the image of the black woman, filmmaker Ayana O'Shun interviewed many women thus tracing the evolution of these stereotypes. They share the frustrating and painful experiences that they have endured as a result. The imagery that has contributed to the damaging effects resulting from the ubiquity of these stereotypes dates back to the period of slavery continuing to the present day media representation of black women, thus contributing to the reprehensible trivialization of racist and sexist behavior. Drawing from multiple testimonies and diverse archival images, the exploration into the myth of the black woman takes the form of an investigation, while offering a portrait of engaging, passionate and rebellious women. — Editorial team (Translation from French)
Le Blog sur les femmes africaines dans le cinéma est un espace pour l'échange d'informations concernant les réalisatrices, comédiennes, productrices, critiques et toutes professionnelles dans ce domaine. Ceci sert de forum public du Centre pour l'étude et la recherche des femmes africaines dans le cinémas.
ABOUT THE BLOGGER
- Beti Ellerson
- Director/Directrice, Centre for the Study and Research of African Women in Cinema | Centre pour l'étude et la recherche des femmes africaines dans le cinéma
Translate
Search This Blog
22 November 2022
Ayana O'Shun: Le mythe de la femme noire | The Myth of the Black Woman - Rencontres internationales du documentaire de Montreal
Le mythe de la femme noire
The Myth of the Black Woman
Rencontres internationales du documentaire de Montreal
22 et 25 novembre, 2022
Afin de mieux déconstruire les stéréotypes associés à l’image de la femme noire, la cinéaste Ayana O’Shun a passé en entrevue de nombreuses femmes afin qu’elles racontent l’historique de ces stéréotypes et partagent les incidences frustrantes et souffrantes qu’ils ont occasionné dans leur vie. L’imagerie ayant contribué à l’omniprésence nuisible de ces stéréotypes proviendrait de l’époque de l’esclavage et s’immiscerait encore dans la représentation médiatique actuelle de la femme noire contribuant ainsi à la banalisation révoltante de comportements racistes et sexistes. Le mythe de la femme noire prend la forme d’une enquête grâce à ces multiples témoignages et diverses images d’archives, tout en offrant un portrait de femmes attachantes, passionnées et révoltées.
***
Labels:
Ayana O'Shun,
Canada
Blog Archive
-
►
2009
(34)
- ► March 2009 (4)
- ► April 2009 (5)
- ► August 2009 (2)
- ► September 2009 (1)
- ► October 2009 (3)
- ► November 2009 (2)
- ► December 2009 (3)
-
►
2010
(75)
- ► January 2010 (2)
- ► February 2010 (2)
- ► March 2010 (4)
- ► April 2010 (2)
- ► August 2010 (10)
- ► September 2010 (9)
- ► October 2010 (9)
- ► November 2010 (9)
- ► December 2010 (5)
-
►
2011
(145)
- ► January 2011 (6)
- ► February 2011 (22)
- ► March 2011 (8)
- ► April 2011 (14)
- ► August 2011 (12)
- ► September 2011 (7)
- ► October 2011 (15)
- ► November 2011 (10)
- ► December 2011 (28)
-
►
2012
(124)
- ► January 2012 (10)
- ► February 2012 (12)
- ► March 2012 (15)
- ► April 2012 (10)
- ► August 2012 (2)
- ► September 2012 (18)
- ► October 2012 (8)
- ► November 2012 (9)
- ► December 2012 (14)
-
►
2013
(133)
- ► January 2013 (19)
- ► February 2013 (22)
- ► March 2013 (12)
- ► April 2013 (5)
- ► August 2013 (10)
- ► September 2013 (7)
- ► October 2013 (13)
- ► November 2013 (15)
- ► December 2013 (9)
-
►
2014
(124)
- ► January 2014 (5)
- ► February 2014 (4)
- ► March 2014 (6)
- ► April 2014 (7)
- ► August 2014 (10)
- ► September 2014 (14)
- ► October 2014 (9)
- ► November 2014 (14)
- ► December 2014 (21)
-
►
2015
(167)
- ► January 2015 (11)
- ► February 2015 (29)
- ► March 2015 (31)
- ► April 2015 (17)
- ► August 2015 (4)
- ► September 2015 (19)
- ► October 2015 (16)
- ► November 2015 (9)
- ► December 2015 (13)
-
►
2016
(156)
- ► January 2016 (10)
- ► February 2016 (25)
- ► March 2016 (20)
- ► April 2016 (13)
- ► August 2016 (7)
- ► September 2016 (4)
- ► October 2016 (13)
- ► November 2016 (9)
- ► December 2016 (15)
-
►
2017
(183)
- ► January 2017 (7)
- ► February 2017 (35)
- ► March 2017 (35)
- ► April 2017 (18)
- ► August 2017 (5)
- ► September 2017 (7)
- ► October 2017 (9)
- ► November 2017 (15)
- ► December 2017 (8)
-
►
2018
(151)
- ► January 2018 (12)
- ► February 2018 (9)
- ► March 2018 (11)
- ► April 2018 (7)
- ► August 2018 (8)
- ► September 2018 (7)
- ► October 2018 (22)
- ► November 2018 (12)
- ► December 2018 (3)
-
►
2019
(167)
- ► January 2019 (13)
- ► February 2019 (50)
- ► March 2019 (23)
- ► April 2019 (10)
- ► August 2019 (3)
- ► September 2019 (15)
- ► October 2019 (20)
- ► November 2019 (9)
- ► December 2019 (6)
-
►
2020
(143)
- ► January 2020 (13)
- ► February 2020 (40)
- ► March 2020 (4)
- ► April 2020 (6)
- ► August 2020 (7)
- ► September 2020 (7)
- ► October 2020 (9)
- ► November 2020 (9)
- ► December 2020 (16)
-
►
2021
(190)
- ► January 2021 (12)
- ► February 2021 (17)
- ► March 2021 (19)
- ► April 2021 (17)
- ► August 2021 (13)
- ► September 2021 (8)
- ► October 2021 (45)
- ► November 2021 (15)
- ► December 2021 (19)
-
▼
2022
(152)
- ► January 2022 (11)
- ► February 2022 (34)
- ► March 2022 (14)
- ► April 2022 (9)
- ► August 2022 (8)
- ► September 2022 (19)
- ► October 2022 (17)
-
▼
November 2022
(8)
- Maïmouna Doucouré to direct Josephine Baker biopic...
- JCC Carthage 2022: La Côte d’Ivoire honorée à trav...
- Maïram Guissé: La vie de ma mère (My mother’s life...
- Euzhan Palcy: saluée par un Oscar d'honneur | hai...
- Ayana O'Shun: Le mythe de la femme noire | The Myt...
- International Images Film Festival for Women (IIFF...
- Nosipho Dumisa-Ngoasheng : "Blood & Water" series ...
- Conference de/by Pascale Obolo - cinéaste, directr...
- ► December 2022 (8)
-
►
2023
(133)
- ► January 2023 (43)
- ► February 2023 (17)
- ► March 2023 (9)
- ► April 2023 (6)
- ► August 2023 (7)
- ► September 2023 (10)
- ► October 2023 (5)
- ► November 2023 (10)
- ► December 2023 (7)
-
►
2024
(48)
- ► January 2024 (4)
- ► February 2024 (8)
- ► March 2024 (7)
- ► April 2024 (4)
- ► August 2024 (2)
- ► September 2024 (6)
- ► October 2024 (1)
- ► November 2024 (1)
No comments:
Post a Comment
Relevant comments are welcome - Les discussions constructives sont les bienvenues