The purpose of the African Women in Cinema Blog is to provide a space to discuss diverse topics relating to African women in cinema--filmmakers, actors, producers, and all film professionals. The blog is a public forum of the Centre for the Study and Research of African Women in Cinema.

Le Blog sur les femmes africaines dans le cinéma est un espace pour l'échange d'informations concernant les réalisatrices, comédiennes, productrices, critiques et toutes professionnelles dans ce domaine. Ceci sert de forum public du Centre pour l'étude et la recherche des femmes africaines dans le cinémas.

ABOUT THE BLOGGER

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Director/Directrice, Centre for the Study and Research of African Women in Cinema | Centre pour l'étude et la recherche des femmes africaines dans le cinéma

01 March 2019

FESPACO @ 50 : 1969-2019 Women’s engagement | Les femmes s’engagent – Part V

FESPACO @ 50
1969-2019 Women’s engagement
Les femmes s’engagent – Part V

Key dates and events
Les grands dates et évènements

2011-2019

Part I - The beginning | Le début
Part II   - 1972-1991 
Part III - 1992-1999
Part IV  - 2001-2009
Part V    - 2011- 2019

2010

Des journées cinématographiques de la femme africaine de l'image (African Women Image Makers Cinema Days) , organized by FESPACO is launched in Ouagadougou, Burkina Faso, 3-8 March.

Des journées cinématographiques de la femme africaine de l'image, organisé par le FESPACO est instauré à Ouagadougou, le 3 au 8 mars 2010.

2011

The twenty-second edition of FESPACO was held from 26 February to 5 March 2011. 

La vingt-deuxième édition du FESPACO s’est tenue du 26 février au 5 mars 2011.

Awards | Palmarès

Feature | Long-métrage

Oumarou Ganda Prize and Special European Union Award | Prix Oumarou Ganda et Prix spécial de l'Union européenne: Sarah Bouyain (Burkina Faso) for/pour Notre étrangère/The Place In Between

The prize for best actress | Le prix de la meilleure interpretation feminine: Samia Meziane in/dans Voyage à Alger de/by Abdelkrim Bahloul  (Algeria/Algérie)

Fiction-Short | Court

Poulain d’Argent de Yennenga and the Jury Prize: Poulain d’Argent de Yennenga et le Prix du Jury: Meriem Riveill (Tunisia/Tunisie) for/pour Tabou | Taboo)

Documentary | Documentaire 

First prize for the Best Documentary Film | Premier prix du meilleur documentaire : Jane Murago-Munene (Kenya) for/pour Monica Wangu Wamwere: The Unbroken Spirit

Second prize for the Best Documentary Film | Deuxième prix du meilleur documentaire, Yaba Badoe (Ghana) The Witches of Gambaga/Les sorcières de Gambaga

Films by women | Les films réalisés par les femmes (in/en competition)

Feature | Long-métrage 

Sarah Bouyain (Burkina Faso) Notre étrangère | The Place in Between

Fiction-Short | Court

Dyana Gaye  Senegal | Un transport en commun | St. Louis Blues
Meriem Riveill (Tunisia /Tunisie) Tabou | Taboo

Documentary | Documentaire 

Yaba Badoe (Ghana) The witches of Gambaga
Annette Kouamba Matondo (Congo-Brazzaville) On n'oublie pas, on pardonne
Jane Murago-Munene | Kenya | Monica Wangu Wamwere-the unbroken spirit 
Mariama Sylla Faye (Senegal ) Tirailleur Marc Gueye, ma plume, mon combat
Iman Kamel (Egypt/Egypte) Beit Sha'ar (Nomad Home)
Eléonore Yameogo (Burkina Faso) Paris mon paradis

Diaspora film competition section

Barbara Allen (USA) Dusable to Obama : Chicago's black metropolis
Laura A. Guzman and Israèl Cardenas (Dominican Republic) Jean gentil
Tetchena Bellange (Canada) Les mains noires, procès de l'esclave incendiaire

Video competition section

Tsitsi Dangarembga (Zimbabwe) I Want a Wedding Dress
Hawa Essuman (Kenya) Soul Boy
Zipporah Nyaruri (Kenya) Zebu and the Photo Fish

Serials competition section

Aida Mady Diallo (Mali) Karim et Doussou 
Apolline Traoré (Burkina Faso) Le Testament

Panorama TV/Video (out of | hors competition)

Marie Louise Asseu (Cote d'Ivoire) Les infidèles 
Jenna Bass (South Africa) The Tunnel
Laurentine Bayala (Burkina Faso) Jusqu'au bout
Tiana Rafidy (Madagascar) Lorety sy Mardy

Special Screenings (out of | hors competition)

Gentille Assih (Togo) Bideman: The Hope of a Village
Winnie Gamisha (Uganda/Ouganda | The Painter
Oshosheni Hiveluah (Namibia/Nambie) Cries at night
Wanuri Kahiu (Kenya) Pumzi 


2013

Women were very present throughout the 23rd edition of Fespaco 2013--from the opening ceremony on the 23th of February until the awards ceremony on the 2nd of March.

Les femmes ont été bien présentes tout au long de la 23e édition du Fespaco 2013--de l'ouverture le 23 février jusqu'à la clôture et la remise des prix le 2 mars.


The five official juries are presided by women:
Euzhan Palcy (Martinique) Feature Film Jury; Osvalde Lewat-Hallade (Cameroon) Documentary Jury; Jackie Motsepe (South Africa) TV and Digital Jury; Wanjiru Kinyanjui (Kenya) Short fiction and Film School Jury; Beti Ellerson (USA) Diaspora Jury

Les cinq jurys officiels sont présidés par les femmes:
Euzhan Palcy (Martinique) le jury fiction long métrage ; Osvalde Lewat-Hallade (Cameroun) le jury documentaire ; Jackie Motsepe (Afrique du Sud) le jury TV & vidéo numérique ; Wanjiru Kinyanjui (Kenya) le jury fiction court métrage et film d’école; Beti Ellerson (USA) le jury diaspora 

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Djamila Sahraoui (Algeria) : for her film Yema Silver Étalon of Yennenga, Best image, and Special mention for actress: Djamila Sahraoui

Djamila Sahraoui (Algérie): pour son film « Yema » Étalon l'argent de Yennenga, Meilleure image, et Mention spécial actrice : Djamila Sahraoui

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Pocas Pascoal (Angola): European Union Award for her film Por aqui tudo bem | All is Well

Pocas Pascoal (Angola) : Prix Union Européenne pour son film « Por aqui tudo bem | Ici tout va bien »

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Mariama Ouédraogo (Burkina Faso) : Meilleure actrice dans « Moi Zaphira » d'Apolline Traoré

Mariama Ouédraogo (Burkina Faso): Best actress in Moi Zaphira by Apolline Traoré

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Nadine Otsobogo (Gabon): Bronze Poulain - Short Film for her film Dialemi

Nadine Otsobogo (Gabon) : Poulain de Bronze - Court métrage pour son film « Dialemi » 

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Pascale Obolo (Cameroon): 2nd Prize Documentary for her film "Calypso Rose the lioness of the jungle"

Pascale Obolo (Cameroun): 2ème Prix Documentaire pour son film « Calypso Rose the lioness of the jungle »

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Nadia El Fani (Tunisia): 1st Prize for Best Documentary for her film No Harm Done

Nadia El Fani (Tunisie) : 1er Prix Meilleur Documentaire pour son film « Même pas mal »

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Samantha Biffot (Gabon): 1st Prize for Television Series for L'oeil de la cité"

Samantha Biffot (Gabon) : 1er Prix de la Série pour « L'oeil de la cité »

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Mariette Monpierre (Guadeloupe): Best Film of the Diaspora Paul Robeson Award for her film Elza's Happiness

Mariette Monpierre (Guadeloupe) : Le Meilleur Film de la Diaspora Prix Paul Robeson pour son film « Le bonheur d'Elza »

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Amina Mamani-Abdoulaye (Film School-IFTIC, Niger): Best Documentary for her film "Hawan-Di".

Amina Mamani-Abdoulaye (École de cinéma-IFTIC, Niger) : Meilleur documentaire pour son film « Hawan-Di ».


2015

The twenty-fourth edition of FESPACO was held from 28 February to 7 March 2015. 

La vingt-quatrième édition du FESPACO s’est tenue du 28 février au 7 mars 2015.



Feature | Long-Métrage

Price of love (“Prix d’amour”) by/de Hailay Hermon (Ethiopia/Éthiopie)
Le Prix de la Ville de Ouagadougou | The City of Ouagadougou Award

Des étoiles | Under the Starry Sky by/de Dyana Gaye (Senegal)
Prix CEDEAO de la Meilleure Réalisatrice Africaine | ECOWAS Best Woman Director Award

Printemps tunisien (“Tunisian spring”) by/de Raja Amari (Tunisia/Tunisie)

Meilleure Actrice | Best Actress: Maimouna Ndiaye in/dans L'œil du cyclone (“Eye of the storm”) by/de Salif Traoré (Burkina Faso)


Short | Court-Métrage

Aïssa's Story | "l'histoire d'Aïssa" by/d’Iquo Essien (Nigeria)

Cinq boîtes de lait (“Five boxes of milk”) by/de Siam Marley (Côte d'Ivoire)

Coming Home (“Le retour”) by/de Marinda Stein (Namibia)

Jìn'naariyâ! | L'alliance | The Golden Ring by/de Rahmatou Keïta (Niger)

Kwaku Ananse by/d’Akosua Adoma Owusu (Ghana)

Soeur Oyo (“Sister Oyo”) by/de Monique Mbeka Phoba (RDC)

Zakaria by/de Leyla Bouzid (Tunisia/Tunisie)
-Poulain de Bronze
-Le Prix Thomas Sankara de la Guilde Africaine des Réalisateurs Et Producteurs | The African Filmmaker and Producer Guild Thomas Sankara Award
-Le Prix Ibn Battuta de Royal Air Maroc | Royal Air Morocco Ibn Battuta Award


Documentary | Documentaire

10949 femmes (“10949 women”) by/de Nassima Guessoum (Algeria/Algérie)

Egypt's Modern Pharaohs | Les pharaons moderns de l'Égypte by/de Jihan El-Tahri (Egypte)

La souffrance est une école de sagesse | Suffering is a School of Wisdom by/d’Ariane Astrid Atodji (Cameroun/Cameroon)


TV Series | Séries télévisuelles

Chroniques africaines (“African diaries”) by/de Marie-Christine Amon (Côte d'Ivoire)
Prix Special du Jury - Jury Special Award

Eh les hommes ! Eh les femmes !  (“Hey men, hey women!”) by/de Apolline Woye Traoré (Burkina Faso)
TV Series Prix d’Or | Golden Award


Film Schools | Ecoles de Cinéma

Je danse, donc je suis (“I dance, therefore I am”) by/d’Aissata Ouarma (ISIS, Burkina Faso)
Meilleur Documentaire | Best Documentary

Karité, manne des savanes (Shea butter, a blessing of the Savanna) by/d’Félicia Abenan Abossi Kouakou (ISACOM, Côte d'Ivoire)
Le Prix de la Santé et de la Sécurité au Travail de l’Union Africaine | African Union Health and Security at Work Award

Liberté emprisonnée (“Freedom imprisoned”) by/de Sara Mikayil (ESAV, Maroc/Morocco)


Panorama - hors compétition | out of competition

Les Amazones du cinéma Africain | “The Amazons of African cinema” by/de Adjaratou Lompo (Burkina Faso)

Deported | Expulsés by/de Rachele Magloire (Haiti)/ Chantal Regnault (France)

Fille de sa mère (Daughter of her mother) by/de Carine Bado et/and Serge Armel Sawadago (Burkina Faso)

Sans famille (Without family) by/de Pauline Mvele (Gabon)

W.A.K.A « pour son fils elle est prête à tout… » (W.A.K.A “for her son she is ready for anything”) by/de Françoise Ellong (Cameroun/ Cameroon)


2017

The twenty-fifth edition of FESPACO was held from 25 February to 4 March 2017. 

La vingt-cinquième édition du FESPACO s’est tenue du 25 février au 4 mars 2017.


Jury

Yaba Badoe (Ghana)
Jury documentaire et films d’écoles – documentary and film schools
British-Ghanaian Yaba Badoe, is a writer, documentary filmmaker and journalist
Yaba Badoe, britannique-ghanéenne, est ecrivaine, cinéaste documentariste et journaliste. 

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Feature Film | Long-Métrage

Frontières by/de Apolline Woye Traoré (Burkina Faso)
- Prix Paul Robeson
- Prix spécial Félix Houphouet-Boigny du Conseil de l’Entente  
- Prix spécial CEDEAO de l’intégration pour le meilleur film ouest africain 

Zin’naariya ! by/de Rahmatou Kéïta (Niger) 
- Prix de la meilleure image | Best Image

Prix de la meilleure interprétation féminine | Best Actress : Noufissa Benchahida for/pour A la recherche du pouvoir perdu by/de Mohammed Ahed Bensouda (Morocco | Maroc)

Documentary Films | Films Documentaires

Heritiers du Vietnam by/de Arlette Pacquit (Martinique)

L’arbre sans fruit by/de Aicha Macky (Niger)

TV Series | Série télévisuelle

Bamako la ville aux trois caîmans by/de Aïda Mady Diallo (Mali)

Les Chenapans by/de Christiane Chabi Kao (Bénin)

Fiction: Short Film | Court-métrage

A Place For Myself by/de Marie Clémentine Dusabejambo (Rwanda)
- Mention spéciale du jury | Special Mention of the Jury
- Prix spécial « Thomas Sankara »  de la Guilde africaine des Réalisateurs et producteurs
- Prix spécial « de la chance » de la LONAB

Ashia by/de Françoise Ellong (Cameroun/Cameroon)

Hymenée by/de Violaine Maryam Blanche Bellet (Maroc/Morocco)
- Poulain d'Or | Golden

La Promesse by/de Fatou Toure (Sénégal)

Les mains d’or de Samba by/de Hawa Aliou N’diaye (Mali)

Normalium by/de Siam Marley (Côte d’Ivoire)

The Bicycle Man by/de Twiggy Matiwana (South Africa | Afrique du Sud)
- Poulain d'Argent | Silver
- Prix spécial Union européenne et ACP

Yaa by/de Esi Yamoah (Ghana)

Films From African Film Schools | Films des Écoles africaines de Cinéma

Derriere l’imaginaire by/de Hiba Chaari – Ecole Supérieure des Arts Visuels de Marrakech (Maroc)

Heritage by/de Fatoumata Tioye Coulibaly – Conservatoire des Arts et Métiers Multimédia/Balla Fasseke Kouyate (Mali)
- Prix spécial des écoles africaines de cinéma | Special prize for films from African film schools

La Maladie de la honte by/de Giovannia Atodjinou-zinsou – Institut Supérieur des Métiers de L’audiovisuel (Benin)

La mangrove, une richesse pour le Lac Aheme by/de Blandine Kpade – Institut Supérieur des Métiers de l’Audiovisuel (Benin)

Fespaco Panorama - Out-Of-Competition | Hors Competition - Fiction | Docs 

Ben & Ara by/de Nnegest Likké (USA/ Ethiopia|Ethiopie)

Carton rouge by/d’Augusta Bomsoya Palenfo (Burkina Faso)

Destin trouble by/de Rita Ambeu et Lidia Kassa (Côte d’Ivoire/Gabon)

Ouaga Girls by/de Theresa Traoré Dahlberg (Burkina Faso)

Les silences de Lydie by/d’Aissata Ouarma (Burkina Faso)


2019

The twenty-sixth edition of FESPACO is being held from 23 February to 2 March 2019. 

La vingt-sixième édition du FESPACO tient du 23 février au 2 mars 2019.

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PALMARÈS | AWARDS

FICTION FEATURE FILMS | LONGS MÉTRAGES
 

Oumarou Ganda Award for the first work | Prix Oumarou Ganda de la pre­mière œuvreIla Akhir Ezzaman (Jusqu’à la fin des temps | Until the end of time) by/de Yasmine Chouikh (Algeria | Algérie)

The Paulin Soumanou Vieyra African Critics Award | Prix de la critique africaine Paulin Soumanou Vieyra: Indigo by/de Selma Bargach (Morocco | Maroc)

Best actress award | Prix de la meilleure interprétation feminineSamantha Mugotsia dans/in Rafiki de/by Wanuri Kahui (Kenya)

Best Set Design | Prix du meilleur décorMarius Tagba pour/for Desrances by/d’Apolline Traoré (Burkina Faso)

FICTION - SHORT FILMS | COURTS METRAGES

Poulain d’or | Golden Poulain
Black Mamba
by/de Amel Guellaty (Tunisia |Tunisie)

Poulain d'argent | Silver Poulain
Une place dans l’avion | A Place in the Plane
by/de Khadidiatou Sow (Sénégal)

Poulain de bronze | Bronze Poulain
Un air de Kora
by/d’Angèle Diabang (Sénégal)

DOCUMENTARY | DOCUMENTAIRE – FEATURE | LONG METRAGE



Étalon d’or des films documentaires | Golden Étalon for documentary films
Le loup d’or de balolé 
(The golden wolf of Balolé) by/de Aïcha Boro (Burkina Faso)

Étalon de bronze des films documentaires | Bronze Étalon for documentary films
Whispering truth to power (
Chuchoter la verité au pouvoir) by/de Shameela Seedat (South Africa | Afrique du Sud)


DOCUMENTAIRE | DOCUMENTARY – SHORT | COURT METRAGE

Poulain d’or des documentaires courts métrage | Golden Poulain for short documentary
Against all odds (Contre toute attente)
 by/de Charity Resian Nampaso/ Andréa Iannetta (Kenya/ Italy | Italie)

Poulain de bronze des documentaires courts métrage | Bronze Poulain for short documentary
Tata Milouda by/de Nadja Harek (Algeria | Algérie / France) 

TV SERIES - SÉRIES TELEVISUELLES

Jury Special Award | Prix spécial du Jury des séries TV
Blog
by/d’Akre Loba Diby Melyou (Côte d’Ivoire)

ANIMATION FILMS | FILMS D’ANIMATION

First Prize | Premier prix
Briska
 by/de Nadia Rais (Tunisia | Tunisie)

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The place of women in the film industry in Africa and the diaspora | La place des femmes dans l’ industrie du cinéma africain et de la diaspora (Table Ronde) organised by | organisé par Pascale Obolo et/and Rahma Benhamou El Madani

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L’Assemblée des Yennenga | Assembly of the Yennengas organized by | organisé par Fatou Kandé Senghor (Senegal). 

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FESPACO: Alimata Salembéré, its first president a "woman of principle" | Sa première présidente, “une femme debout”

Livre | Book par Yacouba Traoré : Alimata Salembéré / Ouedraogo: itinéraire et leçons de vie d’une femme debout [tr. Alimata Salembéré / Ouedraogo: the journey and life lessons of a woman of principle]

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#MêmePasPeur [nothing to fear]: #Metoo @ Fespaco 2019, les femmes d’Afrique et le diaspora témoignent | Women of Africa and the Diaspora bear witness

#MêmePasPeur [loosely translated “nothing to fear”], the movement opposing the violence against women in the African and Caribbean cinema industry, was launched at the Panafrican Film Festival in Ouagadougou (Fespaco) during the conference on the place of women in the film industry in Africa and the diaspora organized by the Non-aligned Women Cinéastes Collective. The voices of the actresses have been liberated telling about the sexual assaults of which they have been victims.

#MêmePasPeur le mouvement contre la violence faite aux femmes dans l'industrie des cinémas d'Afrique et des Antilles est lancé au festival de film panafricain de Ouagadougou (Fespaco) lors d'un débat sur la place de la femme dans le cinéma africain et de la diaspora organize par « Le collectif Cinéastes non-alignées » . La parole des actrices et réalisatrices s'est libérée pour raconter les agressions sexuelles dont elles ont été victimes.


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Miriam Makeba Jury Award | Le jury du prix Miriam Makeba

Christiane Taubira, former Minister of Justice of the French Republic participated in the Miriam Makeba Jury Award ceremony at FESPACO on Wednesday, 27 February 2019 in Ouagadougou.

Le jury du prix Miriam Makeba a décidé de le décerner pour la première fois au FESPACO. La cérémonie de remise du prix est intervenue ce mercredi 27 février 2019 à Ouagadougou. Cette cérémonie de remise de prix a aussi connu la participation de Christiane Taubira, ancienne ministre de la Justice de la République française.

"I have a very particular relationship with Burkina Faso. In the 90s, though I felt unable to come to the “land of upright people” after the assassination of Thomas Sankara, FESPACO has been a festival that I have watched with great affection and curiosity. For me, it is pan-Africanism in action, "she said.


« Moi j’ai des rapports très particuliers avec le Burkina Faso. Dans les années 90 parce que je me sentais incapable de venir dans une terre des Hommes intègres après l’assassinat de Thomas Sankara. Le FESPACO est un festival que je regardais avec beaucoup d’affection et de curiosité. Pour moi, c’est le panafricanisme en acte », a-t-elle déclaré.

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Colloquium of the 50th anniversary of Fespaco | Colloque du 50eme anniversaire du Fespaco

Christiane Taubira, former Minister of Justice of the French Republic and Aminata Traoré, a Malian politician and writer, participated in the Colloquium of the fiftieth anniversary of Fespaco: The essence, diversity and economies of pan-African cinemas: confronting memories, shaping futures. They analyzed the prospects for the development of African cinema by giving a cautionary note on the economic aspects that can disturb the interpretation of identity in film productions.

Christiane Taubira, ancienne ministre de la Justice de la République française et Aminata Traoré, politicienne et écrivaine malienne ont participé au Colloque du cinquantenaire du Fespaco : Confronter notre mémoire, forger l'avenir et pérenniser le Fespaco et les nouvelles formes économiques. Elles ont analysé les perspectives de développement du cinéma africain en émettant des avertissements sur les aspects écnomiques qui peuvent perturber les perceptions identitaires dans les réalisations cinématographiques.  



UNESCO puts the spotlight on women and policies supporting the film sector in Africa during the 26th edition.

A high level round table entitled "50 years of FESPACO: 50-50 for women" takes place on 26 February at the Ouagadougou City Hall with the participation of Audrey Azoulay, Director-General of UNESCO, and Madame Sika Kaboré, First Lady of Burkina Faso. The roundtable brings together women filmmakers, film distributors, as well as ministers of culture from West Africa to discuss the challenges women face in accessing funding and training opportunities in the film and broadcasting industries in Africa. It also examines the issue of gender equality in national cultural policies and the representation of women in decision-making positions.



L'UNESCO met en lumière les femmes et les politiques de soutien au secteur cinématographique en Afrique lors de la 26e édition.


Une table ronde de haut niveau intitulée " 50 ans de FESPACO : 50-50 pour les femmes " se tient le 26 février à l'Hôtel de ville de Ouagadougou avec la participation d'Audrey Azoulay, Directrice générale de l'UNESCO, et Mme Sika Kaboré, Première Dame du Burkina Faso. La table ronde réunit des réalisatrices, des distributeurs de films ainsi que des ministres de la culture de l'Afrique de l'Ouest pour discuter des défis auxquels font face les femmes dans l'accès au financement et aux possibilités de formation dans l'industrie du cinéma et de la radiodiffusion en Afrique. Elle examine également la question de l'égalité des genres dans les politiques culturelles nationales et la représentation des femmes aux postes de décision.

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