The purpose of the African Women in Cinema Blog is to provide a space to discuss diverse topics relating to African women in cinema--filmmakers, actors, producers, and all film professionals. The blog is a public forum of the Centre for the Study and Research of African Women in Cinema.

Le Blog sur les femmes africaines dans le cinéma est un espace pour l'échange d'informations concernant les réalisatrices, comédiennes, productrices, critiques et toutes professionnelles dans ce domaine. Ceci sert de forum public du Centre pour l'étude et la recherche des femmes africaines dans le cinémas.

25 February 2017

Les Femmes d’Afrique aux César 2017 : Palmarès | Women of Africa at the César 2017 Awards

Les Femmes d’Afrique aux César : Palmarès  
Women of Africa at the César Awards

Best First film - Meilleur Premier film
Divines by/de Houda Benyamina

Best Supporting Actress - Meilleure Actrice dans un second rôle
Déborah Lukumuena (Divines)

Most Promising Actress - Espoir féminin
Oulaya Amamra (Divines)

Best Short film - Meilleur Film de court métrage (ex aequo)
Maman(s) by/de Maïmouna Doucouré et Vers la tendresse (Towards Tenderness) by/d’Alice Diop



DIVINES
Synopsis
[English]
In a suburb where trafficking and religion run side by side, Dounia is eager for power and success. Supported by Maimouna, her best friend, she decides to follow in the footsteps of Rebecca, a respected dealer. But when Dounia meets Djigui, a young sensuous dancer, her daily life is disrupted.

[Français]
Dans une banlieue où se côtoient trafics et religion, Dounia a soif de pouvoir et de réussite. Soutenue par Maimouna, sa meilleure amie, elle décide de suivre les traces de Rebecca, une dealeuse respectée. Sa rencontre avec Djigui, un jeune danseur troublant de sensualité, va bouleverser sa vie.


Best First film - Meilleur Premier film 
Divines by/de Houda Benyamina

Best Supporting Actress - Meilleure Actrice dans un second rôle
Déborah Lukumuena (Divines)

Most Promising Actress - Espoir féminin
Oulaya Amamra (Divines)



BEST SHORT FILM |FILM DE COURT METRAGE (ex aequo)
Maman(s):  Maïmouna Doucouré et Vers la tendresse (Towards Tenderness): Alice Diop


Maman(s) by/de Maïmouna Doucouré

Synopsis
[English]
Eight-year-old Aida lives in an apartment in a suburb of Paris. The day her father returns from his trip to Senegal, their country of origin, the daily life of Aida and the whole family is totally disrupted: the father did not return alone, he was accompanied by a young Senegalese woman, Rama, who he presents as his second wife. Aida, sensitive to her mother’s suffering, decides to get rid of the newcomer.

[Français]
Aida, huit ans, habite un appartement de banlieue parisienne. Le jour où son père rentre de son voyage au Sénégal, leur pays d'origine, le quotidien d'Aida et de toute la famille est complètement bouleversé : le père n'est pas revenu seul, il est accompagné d'une jeune sénégalaise, Rama, qu'il présente comme sa seconde femme. Aida, sensible au désarroi de sa mère, décide alors de se débarrasser de la nouvelle venue.




Vers la tendresse (Towards Tenderness) by/d’Alice Diop

Alice Diop:
[English]
"Towards tenderness - four young men speaking freely, locked in their sexual and romantic representations or on the verge of getting out of it."

[Français]
"Au cours d'un atelier sur le thème de l'amour, j'ai rencontré quatre jeunes hommes tous originaires de Seine Saint-Denis. J'ai enregistré nos conversations. J'ai eu envie de faire de ces voix un film."

No comments:

Post a Comment

Relevant comments are welcome - Les discussions constructives sont les bienvenues