29 March 2019

African Women in Cinema Blog Updates | Actualités - 29.03.2019 News around the Internet | Les infos autour de l’Internet


AFRICAN WOMEN IN CINEMA BLOG
Updates | Actualités - 29.03.2019
News around the Internet
Les infos autour de l’Internet

Content | Contenu:

Marwa Zein
Mouvement #Mêmepaspeur 
Le Festival Massimadi 
- Claudine Ndimbira
- Wanuri Kahiu
- Kis keya
- Susanne Serres
- Omayra Issa
Fatou Kandé Senghor 
Selma Bargach
Victoria Thomas
Amina Weira
Amina Abdoulaye Mamani
Enquête d'Afrique - L'Afrique au féminin
- Nadège Batou
- Siam Marley

Marwa Zein (Sudan)
Cineuropa.org Review: Khartoum Offside by Vladan Petkovic
https://cineuropa.org/en/newsdetail/368041/

#Mêmepaspeur au Fespaco : et après ? par Cinewax Assoc 23 mar 2019
https://cinewax.org/blogs/media/memepaspeur-au-fespaco-et-apres

Le Festival Massimadi : festival des films et des arts LGBTQ+ afro - 11e édition
http://www.massimadi.ca/
She, 2015, Rwanda
Réalisé par Claudine Ndimbira
Présenté en version originale kinyarwanda avec sous-titres en anglais.
Durée : 12 min 14

Rafiki, 2018, Kenya
Réalisé par Wanuri Kahiu
Présenté en version originale en anglais et swahili, avec sous-titres en anglais.
Durée : 1 h 23

Panel
Rencontrez les réalisatrices Kis keya et Susanne Serres lors d’un panel animé par Omayra Issa.

Fatou Kandé Senghor 
TV5Monde Afrique
26 mars
La réalisatrice, photographe et productrice sénégalaise Fatou Kandé Senghor a bataillé pour se faire une place dans le monde très masculin du cinéma africain.
https://www.facebook.com/tv5mondeafrique/videos/fatou-kandé-senghor-africaine-cinéaste-et-militante/2540816952612333/

Selma Bargach parle de son film "Indigo" et de ses projets.  5 mar 2019. Source: Nadia Ouiddar - https://lematin.ma/express/2019/selma-bargach-parle-film-indigo-projets/311773.html

Victoria Thomas
Interview with Victoria Thomas, producer for British outfit Polkadot Factory and selected for the 2019 Emerging Producers programme. 5 Rarch 2019. Source: cineuropa.org - https://cineuropa.org/en/interview/368974/

Amina Weira: Interview. 2 mars 2019.
Source: Clapnoir - http://www.clapnoir.org/spip.php?article1217

Amina Abdoulaye Mamani
Une autre facette de la vie du poète et écrivain nigérien porté à l’écran par sa fille
27 fev 2019. Source: http://www.clapnoir.org/spip.php?article1209 

Enquête d'Afrique - L'Afrique au féminin : Nadège Batou et Siam Marley




28 March 2019

African Women Arts & Film Festival - AWAFFEST - 29-31 March 2019 - Dar es Salaam, Tanzania

African Women Arts & Film Festival
AWAFFEST is a platform to appreciate arts and stories of African women; to celebrate female practitioners; and to empower aspiring artists and filmmakers.

AWAFFEST 2019 ACTIVITIES

FRIDAY, MARCH 29TH
Arrivals
Filmmakers/ Artists Registration
OPENING NIGHT (MLIMANI CITY CINEMA CENTER)
Red Carpet - 6 PM
Networking
Inauguration of AWAFFEST
Short Films Screening

SATURDAY, MARCH 30TH (VILLAGE MUSEUM)
Arts Display/ Fashion Show - 8 AM to 6 PM
Music Performances/ Poetry Recitals - 8 AM to 6 PM
Food Tasting from various vendors - 8 AM to 6 PM
Networking
Feature Films Screening - 6 PM to 10 PM


SUNDAY, MARCH 31ST (NATIONAL MUSEUM)
Film Workshop - 11 AM to 1 PM
Dr. Mona Ngusekela Mwakalinga
Film and Media Professor
Department of Creative Arts
University of Dar es Salaam



CLOSING NIGHT/ AWARDS CEREMONY
Red Carpet - 6 PM
Networking
Performances
Short Film Screening
Speech
Awards Presentation/ Recognitions
Vote of Thanks

African Women's films | Les réalisatrices africaines : Clermont-Ferrand Film Festival 2019

African Women's films
Les réalisatrices africaines
Clermont-Ferrand Film Festival 2019 

Sade Adeniran: My Mother's Stew
Kaouther Ben Hania: Les Pastèques du Cheikh
Theresa Traoré Dahlberg: The French Ambassador's Wife
Angèle Diabang: Ma coépouse bien-aimée
Philippa Ndisi-Herrmann: I had to bury Cucu

https://clermont-filmfest.org/



My Mother's Stew
Sade Adeniran
Royaume-Uni, Angleterre, Nigeria / 2017 / Animation / 05'30
Synopsis
[English]
As a young woman stands outside her family home, the smell of her mother's stew evokes memories of a happier childhood. Can she reconcile her past with her present and the devastating news which keeps her outside the house?
[Français]
Une jeune femme passe devant la maison de ses parents. L'odeur de la soupe de sa mère lui évoque des souvenirs de son enfance heureuse. Mais une terrible nouvelle l'empêche de franchir le seuil de la maison.

Les Pastèques du Cheikh
Kaouther Ben Hania
France, Tunisie / 2018 / Fiction / 22'00
Synopsis
[English]
Cheikh Taher is a pious and respected imam. He agrees to pray at the body of a woman he does not know. But his pious act ends up being the sin that leads to his fall from power by Hamid, his Machiavellian and ambitious sidekick.
[Français]
Cheikh Taher est un imam pieux et respecté. Il accepte de prier sur la dépouille d'une femme qu'il ne connaît pas, mais son acte de piété s'avère le péché de trop qui précipitera la spoliation de son pouvoir par Hamid, son jeune sous-fifre machiavélique et ambitieux.

The Ambassador's Wife
Theresa Traoré Dahlberg
Suède, Burkina Faso / 2018 / Documentaire / 20'00
Synopsis
[English]
We find ourselves in an extravagant garden in Ouagadougou. The French Ambassador's wife dreamt about becoming a famous opera singer. Instead, she is now using singing as a way to survive her seemingly privileged life surrounded by workers.
[Français]
Nous sommes dans un jardin somptueux à Ouagadougou. La femme de l'ambassadeur français rêvait de devenir chanteuse d'opéra. À défaut, le chant est devenu pour elle une question de survie dans un environnement apparemment privilégié.

Ma coépouse bien-aimée
Angèle Diabang
Sénégal / 2018 / Documentaire/fiction / 15'09
Synopsis
[English]
Two new co-wives are alone in a large house; the husband and children are absent. They don't want to talk to each other. At the same time, in voiceover, two other women tell us about their own experiences of polygamy.
[Français]
Deux nouvelles coépouses sont seules dans une grande maison, le mari et les enfants absents. Elles ne veulent pas se parler. Simultanément, des voix en off de deux autres femmes nous racontent leurs expériences de la polygamie.

I had to bury Cucu
Philippa Ndisi-Herrmann
Kenya / 2018 / Fiction / 13'43
Synopsis
[English]
Geoffrey and his brother Kimanthi have to travel to Shimoni to bury their grandmother. It is a most dreadful journey for the two as it will bring them face to face with the man who sexually molested them years ago.
[Français]
Geoffrey et son frère Kimanthi doivent se rendre à Shimoni pour les funérailles de leur grand-mère. Ce voyage va les forcer à revoir un homme qui leur a infligé des violences sexuelles dans leur enfance.

27 March 2019

Research Agenda: African Women in Cinema | Faire avancer la recherche sur les femmes africaines dans le cinéma (2009-2019)


Research Agenda: African Women in Cinema |
Faire avancer la recherche sur les femmes africaines dans le cinéma (2009-2020)

A key goal of the African Women in Cinema Blog is to feature current research and critical discourse, through interviews, conference proceedings and analyses. Below is a selection of these articles published since its creation.

Le Blog sur les femmes africaines dans le cinéma a pour vocation de mettre en exergue la critique et la recherche à travers les entretiens, les comptes rendus de conférences et les analyses. Veuillez trouver ci-dessous un recueil d’articles publiés depuis sa création. 

25 Feb 2019

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17 Mar 2018
12 Feb 2018
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25 May 2016
21 May 2016
27 April 2016
25 April 2016
04 Apr 2016
24 Mar 2016
11 Mar 2016
03 Mar 2016
29 Feb 2016
17 Feb 2016

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22 Nov 2015
22 Nov 2015
03 Nov 2015
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22 Oct 2015
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17 Apr 2015
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11 Mar 2015
28 Feb 2015
16 Feb 2015
16 Feb 2015
22 Jan 2015


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30 Nov 2011
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14 Jun 2009
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08 May 2009
23 Apr 2009
16 Apr 2009
01 Apr 2009

26 March 2019

Samira Djingo: on her series "A Season in Niger" | sur sa série « Une saison au Niger »

Samira Djingo: on her series "A Season in Niger" | sur sa série  « Une saison au Niger »

Published 25 March, Agenda Niamey, an interview with Samira Seyni Djingo by Abdoulaye Ali. Translated from French

Samira Djingo on her series "A Season in Niger": It's the cry of a people concerned about safeguarding their values

Samira Djingo sur sa série  « Une saison au Niger » : C’est le cri d’un peuple inquiet quand à la sauvegarde de ses valeurs »

English [Français ci-après]

The announcement of the new series A Season in Niger, scheduled for an April 6th release circulates around the city and has been present on social networks for several weeks. Abdoulaye Ali of Agenda Niamey interviews Nigerwood director Samira Seyni Djingo to find out about the series.

Agenda Niamey - Your series "A Season in Niger" will be officially screened on April 6th. What is the series about?

Samira Seyni Djingo: A Season in Niger is a tragic love affair between Djingo who is Muslim and Natou  who is Christian, complicated by the interference of Djingo's parents.

A Season in Niger is also a father's revenge, who at the discovery of the pregnancy of his youngest daughter, asks his son to impregnate all the girls in the neighborhood.

A Season in Niger is the story of all our young talents (singers, rappers, dancers, comedians, stylists, etc.) who are languishing in the shadows for lack of encouragement.

A Season in Niger is also the story of all those young people who dream of a better life and who do not hesitate to cross the sea thinking that elsewhere is better and who most often find calamity during the journey.

A Season in Niger draws the attention of our young sisters who let themselves be carried away by the phenomenon of iPhones and wedding attire and end up selling themselves in order to be showcased in the said getup...

A Season in Niger is simply the cry of a concerned people safeguarding its values ​for the new generation.

Is this the first production under the designation “Nigerwood”?

Indeed the series A Season in Niger is Nigerwood’s first baby.

On which channels will the series broadcast?

A Season in Niger is in negotiation with two national channels and an international channel both of which are interested in the distribution of our series but I prefer to not reveal the names until we have signed.

Samira, what motivates your passion for cinema?

I do not really know in fact, I have loved cinema since childhood and I started playing roles in commercials when I was nine years old. Simply speaking, cinema fascinates me .... It's the only art that brings all the arts together. Originality attracts me and in cinema has free rein to express her creativity. It can make people laugh, cry as well as becomes annoyed.

We can share our sorrows, our joys, our experiences, we can tell the lives of others without making them uneasy and allow others to learn from them. We can educate with cinema, we can reconcile even enemies.... In short, cinema is simply wonderful.

[Français]

L’annonce de la nouvelle série « Une saison au Niger » fait le tour de la ville et est présente sur les réseaux sociaux depuis plusieurs semaines. Elle est prévue pour le 06 avril prochain. Pour permettre à nos lecteurs d’avoir un avant-goût de cette série 100% nigérienne, nous sommes partis à la rencontre de la réalisatrice de Nigerwood, Samira Seyni Djingo. Découvrez dans cette interview ce dont parle la série. Interview réalisée par Abdoulaye Ali. À LIRE EN FRANÇAIS


20 March 2019

Euzhan Palcy : Invitée d'honneur | Guest of honor - Films de Femmes Creteil 2019

Euzhan Palcy
Invitée d'honneur | Guest of honor
Films de Femmes Creteil 2019


Source: Films de Femmes Creteil - Vivre Ensemble Mars 2019 - No. 390 

19 March 2019

Beatrice : un siècle | (a century) de/by Hejef Charf (Tunisia | Tunisie)

Beatrice : un siècle | (a century) de/by Hejef Charf (Tunisia | Tunisie)

[English] Français ci-après
Synopsis
Bice Beatrice Slama, 95 years old, Tunisian, communist, Jewish, feminist, specialist in women's literature. She has been actively involved in the political movements of the twentieth century. She talks about the Tunisian Communist Party and the Jewish and Arab youth who discovered each other in fraternity and love; her fight for the independence of Tunisia, the forced departure of the Jews, May 68, the adventure at the University of Vincennes. Love, desire, sexuality according to Colette, Simone de Beauvoir, Marguerite Duras are discussed at length and continue to be hot topics of the day. The history of feminism is told with the words of Christine de Pizan and Hubertine Auclert and through the works of women in cinema, photography, painting, across the centuries. Beatrice, is a life of commitment and knowledge.

About the Filmmaker

Hejer Charf is a Canadian filmmaker and producer of Tunisian origin. She has directed several short and medium-length films, visual installations and documentaries. Her feature film Les passeurs received the Seal of Peace from the city of Florence, Italy. Around Maïr was released in Paris in 2016. She produced Victoria, a fiction written, directed and performed by Anna Karina. She has produced the concerts of Anna Karina and Philippe Katerine in Quebec.

The Filmmaker's Note of Intention
"I want you purely Unfaithful/ if I am of Faithful origin /
if I am Jewish, be Arab, / let me love you, /
let us love each other with our two innocent differences" Hélène Cixous

« je te veux purement Infidèle/ si je suis d'origine Fidèle,/ 
si je suis juive, sois arabe,/ laisse-moi t'aimer, /
aimons-nous avec nos deux innocences différentes,» 

We are Tunisians. She is Jewish. I am Muslim. Her committed, generous and learned eyes on the world extend to infinity, to the religions and the country that we have both left.

I met Bice Beatrice Slama in 2016; she was 93 years old. She came to see my film, Around Maïr, which talks about women's literature. She spoke first: "I will let my comrades talk about feminism; “I would like to talk about the form of the film and this long dark shot that recalls the cinema of Duras.” Immediately, I was thrilled and seduced. Two days later, I was dining at her house in Vincennes. I left unsettled, impressed by her precise presence, by her concise speech, erudite, without nostalgia or bitterness. She put her story in the grand History and repeated a phrase by Sartre: "Half victims, half accomplices, like everyone else.” She told me about her passion for books, the Tunisian Communist Party and the Jewish and Arab youth who discovered each other in fraternity and love, her fight for the independence of Tunisia, the houses that were seized from her because she was Jewish, of her departure for France, of May 1968 when she was reborn as an activist, of the adventure at the University of Vincennes, of Colette, whom she loved so much, of feminist texts, of her friends: Madeleine Rebérioux, Hélène Cixous, ...

Three days later, I returned with a small camera to prepare for the recording of this concentrated history. Bice Beatrice Slama is resolutely political and profoundly literary. A discreet life that has actively traversed the 20th century. I wanted to traverse it again with her. I wanted to give her the entire space, the whole duration of the film. I warned her that she would be the only speaker in the feature-length film and I will be alone behind the camera. She immediately went to work; she read, reread her research, books, Duras, de Beauvoir, Colette ... she had an obsession with conversation, anecdotes and rewrote her mediations, her responses. She told me she felt like she was taking her exams! Her story navigates the course of history. Her discourse is an expanding source that opens the film to other subjects, other images. The history of feminism is told with the words of Christine de Pizan and Hubertine Auclert and through the works of women in cinema, photography, and painting across the centuries. Beatrice will remain alive until the end of the film. While editing the film in Montreal, she warned me from time to time that she could no longer wait. I went to show her the film in September 2018, I lay down beside her on her medical bed. She watched nonstop for 97 minutes. She looked at me and took my hand. Bice Beatrice Slama died a few days later. She told me that our lives, our bodies, end, and there is nothing after, there is neither the beyond, nor heaven. She spoke of death with clarity, without fear. During the shooting about the departure of Tunisia, she said to me: "At the moment of departure, the first thing that I said to myself: But I will not be buried in the Borgel!" 

The tears welled up inside me, I lowered my head, we did not want tears in the film, she returned to her dialogue with her usual solemnity. This phrase and similar ones are not in the film; they are invisible, in an underground presence that runs throughout the entire film. Beatrice inspired me in this way: not to say too much, not to show too much, to put our story in the grand History. Keep our pain in the background to make way for the future. And facing the breakdown of ideas that carried her, she continued saying: "I dare to hope for a burst of humanism."

[Français]
Synopsis
Bice Béatrice Slama, 95 ans, Tunisienne, communiste, juive, féministe, spécialiste de la littérature des femmes. Elle a traversé activement les mouvements politiques du vingtième siècle. Elle raconte le parti communiste tunisien et la jeunesse juive et arabe qui se découvrait dans la fraternité et l'amour ; sa lutte pour l'indépendance de la Tunisie, le départ forcé des Juifs, Mai 68, l'aventure de l'université de Vincennes. L'amour, le désir, la sexualité selon Colette, Simone de Beauvoir, Marguerite Duras sont longuement évoqués et demeurent d'une actualité brûlante. L'histoire du féminisme est dite avec les mots de Christine de Pizan et Hubertine Auclert et par les œuvres des femmes dans le cinéma, la photographie, la peinture à travers les siècles. Béatrice, une vie d'engagement et de savoir.

À propos de la réalisatrice
Hejer Charf est réalisatrice et productrice canadienne d'origine tunisienne. Elle a réalisé plusieurs courts et moyens métrages, des installations visuelles et des documentaires. Son long métrage LES PASSEURS a reçu le Sceau de la Paix de la ville de Florence, Italie.  AUTOUR DE MAÏR est sorti en salle à Paris en 2016. Elle a produit VICTORIA, une fiction écrite, réalisée et interprétée par Anna Karina. Elle a produit les concerts d'Anna Karina et Philippe Katerine au Québec.

Note d'intention de la réalisatrice
« je te veux purement Infidèle/ si je suis d'origine Fidèle,/ 
si je suis juive, sois arabe,/ laisse-moi t'aimer, /
aimons-nous avec nos deux innocences différentes,»   Hélène Cixous                          

Nous sommes Tunisiennes. Elle, juive. Moi, musulmane. Son regard engagé, généreux et savant sur le monde étend à l'infini les religions et le pays que nous avons toutes les deux quittés.

J'ai connu Bice Béatrice Slama en 2016, elle avait 93 ans, elle est venue voir mon film, Autour de Maïr qui parlait de la littérature des femmes. Elle a pris la parole en premier : « Je vais laisser mes camarades parler de féminisme; j'aimerais parler de la forme du film et de ce long plan noir qui rappelle le cinéma de Duras. »  J'étais tout de suite emballée et séduite. Deux jours après, je dînais chez elle à Vincennes. J'en suis sortie troublée, impressionnée par sa présence précise, par sa parole concise, érudite, sans nostalgie ou amertume. Elle mettait son histoire dans la grande Histoire et répétait la phrase de Sartre : « À moitié victimes, à moitié complices, comme tout le monde. » Elle m'a parlé de sa passion des livres, du parti communiste tunisien et de la jeunesse juive et arabe qui se découvrait dans la fraternité et l'amour, de son combat pour l'indépendance de la Tunisie, des maisons dont elle a été expropriée parce qu'elle était juive, de son départ pour la France, de Mai 68 où elle renaît comme militante, de l'aventure de l'université de Vincennes, de Colette qu'elle aimait tant, des textes féministes, de ses amies : Madeleine Rebérioux, Hélène Cixous, ...


Trois jours après, je suis retournée avec une petite caméra pour préparer l'enregistrement de ce concentré d'histoire.  Bice Béatrice Slama est résolument politique et profondément littéraire. Une vie discrète qui a traversé activement le 20ème siècle. Je voulais le retraverser avec elle. Je voulais lui donner tout l'espace, toute la durée du film. Je l'ai prévenue qu'elle serait la seule intervenante du long-métrage et je serai seule derrière la caméra. Elle s'est immédiatement mise au travail; elle a lu, relu ses recherches, des livres, Duras, de Beauvoir, Colette... elle avait la hantise du bavardage, de l'anecdote et a rédigé ses interventions, ses réponses. Elle me disait qu'elle avait l'impression de passer l'agrég ! Son récit remonte le cours de l'histoire. Sa parole est une source en expansion qui ouvre le film sur d'autres sujets, d'autres images. L'histoire du féminisme est dite avec les mots de Christine de Pizan et Hubertine Auclert et par les œuvres des femmes dans le cinéma, la photographie et la peinture à travers les siècles. Béatrice restera en vie jusqu'à la fin du film. Pendant que je montais le film à Montréal, elle m'alertait de temps en temps qu'elle ne pouvait plus attendre. Je suis allée lui montrer le film en septembre 2018, je me suis allongée auprès d'elle sur son lit médicalisé. Elle a regardé sans interruption les 97 minutes. Elle m'a regardée et m'a pris la main. Bice Béatrice Slama est morte quelques jours après. Elle me disait que nos vies, nos corps finissent et qu'il n'y a plus rien après, ni au-delà ni ciel. Elle parlait de la mort avec évidence, sans crainte. Pendant le tournage du départ de la Tunisie, elle m'a dit: « Au moment du départ, la première chose que je me suis dite: Mais je ne serai pas enterrée au Borgel ! » Les larmes me sont montées, j'ai baissé la tête, on ne voulait pas de larmes dans le film, elle a repris la parole avec sa sobriété habituelle. Cette phrase et les autres qui lui ressemblent, ne sont pas dans le film; elles sont dans le hors champs, dans une présence souterraine qui traversent tout le film. Béatrice m'a inspiré cela : ne pas trop dire, ne pas trop montrer, mettre notre histoire dans la grande Histoire. Tenir nos douleurs à l'arrière-plan pour laisser place à l'avenir. Et devant l'effondrement des idées qui l'ont portée, elle continuait à dire : « J'ose espérer un sursaut d'humanisme. »