17 October 2021

Laurence Attali: Tabaski - FESPACO 2021

Laurence Attali
Tabaski
Senegal, France
26min 3sec - Fiction - 2019
Source: unifrance.org/film/49355/tabaski

Synopsis

Dakar, a few days before the feast of Tabaski, a painter is shut away in his studio, working on the theme of the ritual sacrifice of the ram. The red paint drips from the sketches hanging on clotheslines. An inscription on the wall: "Tabaski, who's next?".  Three characters and a sheep revolve around him and reconnect him with reality.

Dakar, à quelques jours de la fête de Tabaski, un peintre, enfermé dans son atelier, travaille sur le thème du sacrifice rituel du bélier. La peinture rouge coule des esquisses accrochées à des cordes à linge. Une inscription tracée au mur : Tabaski, à qui le tour ?. Trois personnages et un mouton gravitent autour de lui et le raccrochent à la réalité.

Note
This hybrid movie, blending fiction, art and politics, is freely inspired by the work of  the painter Iba Ndiaye (1928-2008)  "The Tabaski round, who’s next?" painting in the 1960s and 1970s. A sort of allegory in which the sheep is presented as the symbol of all victims. Indeed, Iba Ndiaye was not thinking directly about the sacrifice of sheep for Tabaski in Senegal, but rather of  the victims of colonization, segregation, and apartheid. "Painting is remembering," he said.

Ce film hybride, mêlant fiction, art et politique, est  librement inspiré de l’œuvre du peintre Iba Ndiaye (1928-2008), La Ronde de Tabaski, à qui le tour ?, réalisée dans les années soixante et soixante-dix. Une sorte d'allégorie où le mouton est présenté comme symbole de toutes les victimes. En effet, en peignant cette série, Iba Ndiaye ne pensait pas précisément au sacrifice des moutons de Tabaski au Sénégal, mais bien plutôt aux victimes de la ségrégation, de l'apartheid et de la colonisation. Peindre est se souvenir, disait-il.

Bio
Laurence ATTALI studied philosophy and cinema at Paris Sorbonne and theatre at Vincennes, before becoming an editor. She edited several features and documentaries before moving to directing in 1992. She made her first documentary,Mourtala Diop voyageur de l'art in Senegal. From 1999 she started making fiction films, such as Même le vent...,Baobab and Le déchaussé. Her films have been selected by numerous festivals, including the Venice Biennale, Locarno and Rotterdam. Attali obtained the Senegalese nationality in 2004.

La franco-sénégalaise Laurence Attali est réalisatrice, productrice, monteuse. Elle a acquis la nationalité sénégalaise en 2004.

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