The purpose of the African Women in Cinema Blog is to provide a space to discuss diverse topics relating to African women in cinema--filmmakers, actors, producers, and all film professionals. The blog is a public forum of the Centre for the Study and Research of African Women in Cinema.

Le Blog sur les femmes africaines dans le cinéma est un espace pour l'échange d'informations concernant les réalisatrices, comédiennes, productrices, critiques et toutes professionnelles dans ce domaine. Ceci sert de forum public du Centre pour l'étude et la recherche des femmes africaines dans le cinémas.

ABOUT THE BLOGGER

My photo
Director/Directrice, Centre for the Study and Research of African Women in Cinema | Centre pour l'étude et la recherche des femmes africaines dans le cinéma

07 March 2021

Berlinale 2021. Alice Diop : We | Nous - Winner of Best Film in Encounters | Primée à la Berlinale

Berlinale 2021. Alice Diop: We | Nous  
Winner of Best Film in Encounters |
 Primée à la Berlinale

Image: unifrance.org

The award for Best Film in Encounters goes to "We" (Nous) by Alice Diop. Source: Berlinale

La cinéaste Alice Diop, lauréate du Grand prix Encounters de la Berlinale 2021 pour son documentaire "Nous" (We à l’international) ! Inspirée par Les Passagers du Roissy Express de François Maspero, paru en 1989, la réalisatrice originaire d’Aulnay-sous-Bois a repris le RER B avec sa caméra au poing pour y documenter les changements de la banlieue parisienne, 30 ans après. Source: https://lemag.seinesaintdenis.fr/Alice-Diop-primee-a-la-Berlinale-2021

Synopsis

The RER B is an urban train that traverses Paris and its environs from north to south. Multi-award-winning documentary filmmaker Alice Diop takes us through these suburban spaces and confronts us with some of the faces and stories of which they are composed.

A moving testament to the importance of filming as a process of bearing witness and remembering, Nous is timely in many ways. It is subtle and shrewd in a world that favours shortcuts and easy answers. Justifiably adopting the fragmented structure of a patchwork portrait in order to describe a riven society, Diop displays impressive control of her essay and its impact. In the film’s first few minutes, a deer is observed, through binoculars. A certain sense of awkward, man-made distance stays with us. Isolation, discrimination and nostalgia for hierarchies, inherited from a monarchical past … Divisions haunt France’s present. But the human urge to give as well as to receive stubbornly creeps into every situation, observed or triggered. Could this be the one thing that still keeps a nation together? Source: YouTube

Une ligne, le RER B, traversée du nord vers le sud. Un voyage à l'intérieur de ces lieux indistincts qu'on appelle la banlieue.

Des rencontres : une femme de ménage à Roissy, un ferrailleur au Bourget, une infirmière à Drancy, un écrivain à Gif-sur-Yvette, le suiveur d'une chasse à courre en vallée de Chevreuse et la cinéaste qui revisite le lieu de son enfance.  Chacun est la pièce d'un ensemble qui compose un tout. Un possible "nous". Source: unifrance.org
 
 

No comments:

Post a Comment

Relevant comments are welcome - Les discussions constructives sont les bienvenues