The purpose of the African Women in Cinema Blog is to provide a space to discuss diverse topics relating to African women in cinema--filmmakers, actors, producers, and all film professionals. The blog is a public forum of the Centre for the Study and Research of African Women in Cinema.

Le Blog sur les femmes africaines dans le cinéma est un espace pour l'échange d'informations concernant les réalisatrices, comédiennes, productrices, critiques et toutes professionnelles dans ce domaine. Ceci sert de forum public du Centre pour l'étude et la recherche des femmes africaines dans le cinémas.

07 March 2015

FESPACO 2015 : The Awards | Le Palmarès


FESPACO 2015 Awards | Palmarès


Jury: Feature | Long métrage
Kwaw Ansah (Ghana, President)
Alex Descas (Antilles)
Selome Guerima (Ethiopie)
Emmanuel Sanon (Burkina Faso)
Soheir Abdel Kader (Egypte)
Tsitsi Dangarembga (Zimbabwe)
Lahcen Zinoun (Maroc-Morocco)

Jury: Court métrage et série TV | Short film and TV series
Firmine Richard (Guadeloupe, President)
Daoud Aoulad-Syad (Maroc-Morocco)
Hurel Regis Beninga (Central African Republic)
Laza Razanajatovo (Madagascar)
Mariam Souréa Vanessa Touré (Burkina Faso)

Jury: Documentaire et Films écoles | Documentary and Film Schools
Ousmane William Mbaye (Senegal, President)
Abdoul Dragoss Ouedraogo (Burkina Faso)
Mickey Fonseca (Mozambique)
Jean-Marie Teno (Cameroon-Cameroon)
Mohamed Said Ouma (Reunion)


FEATURE | LONG METRAGE

Avant le printemps (“Before Spring”) by/d'Ahmed Attef (Egypte)
PRIX DE L’UNION EUROPÉENNE

C'est eux les chiens | They are the Dogs by/d'Hicham Lasri (Morocco/Maroc)
MEILLEURE IMAGE

Cellule 512 (“Cell 512”) by/de Missa Hebié (Burkina Faso)
- MEILLEURE AFFICHE (POSTER)
- LE PRIX SINGIS DE L’ASSOCIATION CATHOLIQUE MONDIALE POUR LA COMMUNICATION

PRIX CEDEAO DE LA MEILLEURE RÉALISATRICE AFRICAINE | ECOWAS BEST WOMAN DIRECTOR AWARD

Entre le marteau et l'enclume (“Between the Hammer and the Anvil”) by/d'Amog Lemra (RC)

Esclave et courtisane (“Slave and Courtesan”) by/de Christian Lara (Guadeloupe)

Fadhma N'Soumer by/de Belkacem Hadjadj (Algérie/Algeria)
- ETALON D’ARGENT | SILVER STALLION
- MEILLEUR MONTAGE (EDITING)
- MEILLEUR SON (SOUND)
- MEILLEUR SCÉNARIO

Fièvres (“Fevers”) by/de Hicham Ayouch (Morocco/Maroc)
ETALON DE YENNENGA | GOLDEN STALLION

Four Corners (“Quatre coins”) by/de Ian Gabriel (South Africa)

Haïti Bride by/de Robert Yao Ramesar (Trinidad-Tobago)

J'ai 50 ans (“I am 50 years old”) by/de Djamel Azizi (Algérie/Algeria)

L'œil du cyclone (“Eye of the storm”) by/de Salif Traoré (Burkina Faso)
- ETALON DE BRONZE – BRONZE STALLION
- PRIX SPÉCIAL DE L’INTÉGRATION DE LA CEDEAO
- MEILLEUR ACTEUR (ACTOR): FARGASS ASSANDÉ
- MEILLEUR ACTRICE (ACTRESS): MAIMOUNA NDIAYE
- PRIX OUMAROU GANDA
- ECOBANK PRIX SEMBÈNE OUSMANE
- LE PRIX DE L’UEMOA DE L’INTÉGRATION

Morbayassa by/de Cheik Camara (Guinée)
PRIX PAUL ROBESON

O Espinho da Rosa by/de Filipe Henriques (Guinée Bissau)

LE PRIX DE LA VILLE DE OUAGADOUGOU | THE CITY OF OUAGADOUGOU AWARD

Printemps tunisien (“Tunisian spring”) by/de Raja Amari (Tunisia/Tunisie)

Rapt à Bamako by/de Cheick Oumar Sissoko (Mali)

Render to Cesar by/de Desmonde Ovbiagele Onyekachi Ejim (Nigeria)

Run by/de Philippe Lacôte (Côte d'Ivoire)
PRIX DU CONSEIL DE L’ENTENTE

Timbuktu by/d’Abderrahmane Sissako (Mauritania)
- MEILLEUR DÉCOR (SET)
- MEILLEURE MUSIQUE (MUSIC)


SHORT | COURT-MÉTRAGE

À cœur ouvert (“With an open heart”) by/d’Ayekoro Kossou (Bénin)

Aïssa's Story | "l'histoire d'Aïssa" by/d’Iquo Essien (Nigeria)

Ashley by/d’Ibrahim Ibra Kwizeka (Burundi)

Chambre noire (“Darkroom”) by/d’Oumar Niguizié Sinenta (Mali)

Cinq boîtes de lait (“Five boxes of milk”) by/de Siam Marley (Côte d'Ivoire)

Coming Home (“Le retour”) by/de Marinda Stein (Namibia)

Damaru by/d’Agbor Obed Agbor (Cameroon/Cameroun)
LE PRIX UNICEF POUR LE DROIT DES ENFANTS

De l'eau et du sang  (“Of water and blood”) by/d’Abdelilah Eljaouhary (Mauritania)
POULAIN D’OR | GOLDEN

Derniers recours (“Last ditch”) by/de Mahi Bena (Algeria/Algérie)

Jìn'naariyâ! | L'alliance | The Golden Ring by/de Rahmatou Keïta (Niger)

Kamelo by/de Jean-Claude Bourjolly (Haiti)

Kwaku Ananse by/d’Akosua Adoma Owusu (Ghana)

La Boucle (“The loop”) by/de Didier Cheneau (Réunion)

La dot (“The dowry”) by/de Tahirou Tasséré Ouédraogo (Burkina Faso)

Les avalés du Grand Bleu by/de Maxime Kossivi Tchincoun (Togo)
- MENTION SPÉCIALE
- LE PRIX DE L’UEMOA DE L’INTÉGRATION

Madama Esther by/de Luck Razanajaona (Madagascar)
POULAIN D’ARGENT | SILVER

Malika et la sorcière (“Malika and the sorceress”) by/de Boureima Nabaloum (Burkina Faso)

Moane Mory by/de Pacôme Amédée Nkoulou Allogo (Gabon)

Muruna by/de Moly Kane (Senegal)

Soeur Oyo (“Sister Oyo”) by/de Monique Mbeka Phoba (RDC)

Twaaga by/de Cédric Ido (Burkina Faso)
MENTION SPÉCIALE

-POULAIN DE BRONZE
-LE PRIX THOMAS SANKARA DE LA GUILDE AFRICAINE DES RÉALISATEURS ET PRODUCTEURS | THE AFRICAN FILMMAKER AND PRODUCER GUILD THOMAS SANKARA AWARD
-LE PRIX IBN BATTUTA DE ROYAL AIR MAROC | ROYAL AIR MOROCCO IBN BATTUTA AWARD

DOCUMENTARY | DOCUMENTAIRE

10949 femmes (“10949 women”) by/de Nassima Guessoum (Algeria/Algérie)

Ady Gasy by/de Nantenaina Lova (Madagascar)

Asni:  Courage, passion and glamor in Ethiopia by/de Samuel Rachel (Ethiopia/Éthiopie)

Beats of the Antonov by/de Hajooj Kuka (South Africa/Afrique du Sud)

Devoir de mémoire (“Duty of memory”) by/de Mamadou Cissé (Mali)
DOCUMENTAIRE ARGENT | SILVER DOCUMENTARY

Egypt's Modern Pharaohs | Les pharaons moderns de l'Égypte by/de Jihan El-Tahri (Egypte)

Esklavaj Reparasyon by/de Jean-Luc Sylvain et Michel Miheaye (Togo)

Intore, entre la danse et l'art de la guerre (“Intore, between dance and the art of war”) by/de Aristide Muco et Aristide Katihabwa (Burundi)

Koukan Kourcia, les médiatrices (“Koukan Kourcia, the women mediators”) by/de Sani Magori (Niger)

La sirène de Faso Fani | The Siren of Faso Fani by/de Michel K. Zongo (Burkina Faso)
- LONAB PRIX DE LA CHANCE
- LE PRIX DE L’UEMOA DE L’INTÉGRATION

La souffrance est une école de sagesse | Suffering is a School of Wisdom by/d’Ariane Astrid Atodji (Cameroun/Cameroon)

Le chant des tortues | The Turtle’s Song by/de Jawad Rhalib (Maroc/Morocco)

Mantuila, un fou de la guitare (“Mantuila, passionate about the guitar”) by/de Michée Sunzu Tshimanga (RDC)

Miners Shot Down (“Mineurs abattus) by/de Desai Rehad (South Africa/Afrique du Sud)
MEILLEURE DOCUMENTAIRE (D’OR) | BEST DOCUMENTARY (GOLDEN)

Momsarew by/d’Alassane Diagne (Senegal)

Paths To Freedom (“Les Chemins de la Liberté”) by/de Richard Pakleppa (Namibia)

Sur les chemins de la Rumba (“On the roads to the Rumba”) by/de David-Pierre Fila (Cameroun/Cameroon)

Sur un air de révolte ("To the tune of rebellion") by/de Franck Salin (Guadeloupe)

Tango Negro, les racines africaines du tango | Tango Negro, the African Roots of Tango by/de Dom Pedro (Angola)
DOCUMENTAIRE | DOCUMENTARY BRONZE

Victorieux ou morts mais jamais prisonniers | Victorious or Dead, but never Prisoner by/de Mario L. Delatour (Haiti)


TV SERIES

PRIX SPECIAL DU JURY

TV SERIES D’OR | GOLDEN

Coeurs errants (“Wandering hearts”) by/de Sorel Agbodemakou (Bénin)

Courses pour la vie by/de Francis Zossou et Tiburce Bocovo (Bénin)

Dougouba Sigui by/de Boubacar Sidibe (Mali)

Du jour au lendemain (“Overnight”) by/d’Adama Roamba (Burkina Faso)

La belle-mère (“The Mother-in-law”) by/d’Ebenezer Kepombia (Cameroon/Cameroun)

Lex Nostra by/de Gérard Désiré Nguele Amougou (Cameroon/Cameroun)

Tôt ou tard (“Sooner or later”) by/de S. Bernard Yameogo (Burkina Faso)


FILM SCHOOLS | ECOLES DE CINÉMA

Bebi Solo (ESEC, Togo)

La Merveilleuse et mystérieuse croix d'agadez (“The magnificent and mysterious Agadez Cross”) by/d’Amadou Dénis Roufay (IFTIC, Niger)

Délestage électrique by/de Karim Koné (Brico Films Formation, Mali)

Dinan by/de Senami Kpetehogbe (Isma, Bénin)

Elise by/de Saho Zoh (ISMA, Bénin)

Et si Dieu avait tort (“And if God were wrong”) by/de Palyikem Kpatchaa (Esec, Togo)

MEILLEUR DOCUMENTAIRE | BEST DOCUMENTARY

Kadi (Lanterne | Lantern) by/de Lawrence Agbetsise (Nafti, Ghana)

Kanko l'Ixelloise by/de Boubacar Sangaré (ISIS, Burkina Faso)

LE PRIX DE LA SANTÉ ET DE LA SÉCURITÉ AU TRAVAIL DE L’UNION AFRICAINE | AFRICAN UNION HEALTH AND SECURITY AT WORK AWARD

Liberté emprisonnée (“Freedom imprisoned”) by/de Sara Mikayil (ESAV, Maroc/Morocco)

Sagar by/de Pape Abdoulaye Seck (ESAV, Maroc/Morocco)
MEILLEUR FILM DE FICTION

Stigmate d'une prêtresse (“Stigma of a priestess”) by/de Prince Kong A. Maneng (ISMA, Bénin)

Le voyageur (“The traveler”) by/de Peter Sedufia (NAFTI, Ghana)
PRIX SPÉCIAL DU JURY

Wakman by/de Sékou Oumar Sidibé (ISIS, Burkina Faso)






No comments:

Post a Comment

Relevant comments are welcome - Les discussions constructives sont les bienvenues